charlottegeyskens.reismee.nl

Half dagje vrij in Kandy en lesgeven

Vandaag was best wel leuk in de ochtend kregen we te horen dat we in de voormiddag niet naar de tempel konden omdat er een full moon party was waardoor er teveel mensen waren en we geen renovatie konden doen (voor mij best oke want ik vind dat toch niet zo leuk). Dus kregen we een dag vrij en ging ik met een groepje van 6 mensen naar Kandy met de lokale bus. De rit duurde ongeveer een dik uur. De bussen zitten hier altijd prop vol en ik dacht dat het in belgie soms al erg is qua drukte op het openbaar vervoer maar nee hoor hier is het dubbel zo heftig! Maar toch proberen de mensen hier altijd plaats te maken voor je dus ik kon al snel zitten. Wat best wel grappig is is dat van het moment dat er een monnik opstaat alle mensen hun plaats afstaan. Het was best wel fijn om naar Kandy te gaan want daar hebben ze cafés restaurantjes en grotere winkels. We gingen eerst naar een cafe/restaurant en die koude cola deed zo goed na die busrit! Later gingen we nog eten bij burger king in het winkelcentrum om even een afwisseling te brengen in al de 'rice and curry'. De busrit terug zat ik op een rij tussen allemaal slapende mensen best wel grappig. Hierna moesten we direct door naar de tempel om les te geven. Vandaag kregen we gelukkig wel een bord om op de schrijven dus het lesgeven verliep wel wat soepeler. Eerst leerde we ze het liedje van 'head shoulders knees and toes...' En nadien dingen zoals de ruimtes in een huis en de onderdelen van een huis. Hierbij gingen we dieper in op het maken van zinnen omdat dat bij hun best wel moeilijk is. Woordjes kunnen ze heel goed maar zinnen maken zoals 'There are 3 Windows in the house' kunnen ze dan weer niet. Ze kwamen een voor een aan bord en oefende zo de spelling. Ze deden allemaal wel hun best. Van het moment dat we galgje begonnen te spelen werden ze helemaal gek en wouden ze allemaal aan bord komen dus ik denk dat we dat voorlopig niet meer gaan doen. De les ging eigelijk heel snel voorbij. Nadien gingen we te voet terug naar huis. Ik denk dat ik vandaag niet echt meer iets ga doen dus.

Eerste dag vrijwilliger in Hill Country

Mijn eerste nacht in Hill country was niet zo heel aangenaam. Ik heb namelijk al een paar dagen last van mijn keel als ik slik en eet. In de nacht krijg ik een heel raar gevoel en net altijd als ik mijn malaria pil neem heb ik het gevoel dat ik wil overgeven maar dat gaat dan niet. Net alsof er iets vast zit in mijn keel maar er al 4 dagen niet uit wil. Maar oke in de ochtend vertrokken we naar de tempel waar de ik les zou gaan geven. In de tempel kregen we eerst een kleine rondleiding en er liepen ook heel veel monniken van verschillende leeftijden rond. Ik wist niet dat het lesgeven gecombineerd was met een renovatie project maar vandaag was best saai, buiten het lesgeven dan. We moesten een soort van kamer waar allemaal spullen in het midden stonden kuisen en de spullen terug deftig zetten. Maar we wisten totaal niet wat er moest verplaatst worden en naar waar dus vaak stond ik er maar wat op te kijken. Nadien plaatsten we vlaggen buiten omdat er morgen een soort van feestdag is. We eten tijdens het project in de tempel bij de monniken. Echt wel het hoogtepunt van de lunch was dat er vanille ijs was! Smaakte me wel! In de namiddag begon het lesgeven ik had mij een normaal lokaal voorgesteld, natuurlijk niet zo als bij ons maar nee! Zelfs geen lokaal ik moet mijn klasje samen met een Chinees meisje lesgeven onder een mango boom wat betekend niet eens stoelen of een bord maar gewoon op de grond omdat er geen plaats is. Er kwamen vandaag maar 3 kinderen, 1 jongen en 2 meisjes. De jongen en een van de meisjes zijn een tweeling. Het niveau van Engels van de kinderen is best wel hoger dan ik verwacht had ze werken echt goed mee. Vaak vragen ze mij om te zingen maar dit wil ik hen liefst besparen. We begonnen met voorstellen en enkele vragen te stellen. Nadien andere basis dingen zoals het spellen van woorden en schrijven. Ze hebben allemaal hun eigen werkboekje waarin ze hun oefeningen kunnen maken en dingen schrijven. Best wel grappig was dat ze de hele tijd mijn handtekening vroeger in hun boekjes, ze verwachten dat ik een ander type van letters gebruik net zoals het Chinese meisje haha. Ook nam ik samen met hun wat foto's en ze zagen een foto op mijn achtergrond van Gemma (mijn pony) en hun reactie was echt zo schattig echt direct van 'horse horse'. De kindjes zijn rond de 10-12 jaar (de 2de jongste groep), de andere vrijwilligers geven les aan kinderen van 8-18 jaar. Maar ik wou liefst de jongere omdat het een beetje vreemd zou zijn als ik mensen van mijn eigen leeftijd zou lesgeven. Na het lesgeven gingen we met een bus terug naar huis er kwam een meisje die daar op school zit naast me zitten. Ze was heel lief en lachte heel de tijd, nadien vroeg ze mijn naam en ik de hare. Sommige mensen hier zijn echt zo vriendelijk ze zei 'you are so pretty' wat mij echt een goed gevoel gaf ik vind de meisjes hun haar hier echt zo mooi dus ik zei dat tegen haar en dan zei ze echt nog een paar lieve dingen! Ik vroeg haar leeftijd en uiteindelijk was zij even oud als mij wat haar echt verbaasde omdat zij nu nog wel school hebben! Hier in Hill country zijn geen toeristen, enkel lokale bevolking dus mensen kijken echt wel naar je maar zijn wel heel vriendelijk. In de avond ging ik nog even met een vrouw uit Oostenrijk en een vrouw uit Nieuw Zeeland naar een iets grotere stad die ongeveer 10 min rijden van het huis was. Hiervoor namen we de lokale bus, de heenweg was niet zo druk en konden we ook gewoon zitten. Maar de terugweg was echt hel ik denk dat er wel 60 mensen een zo'n kleine bus op elkaar gepropt zaten en de bochten hier zijn zo scherp dus elke bocht werd ik echt met mijn lichaam tegen de leuningen gepropt. Maar oke we zijn veilig terug geraakt. In de avond deed ik samen met het Chinese meisje nog wat lesvoorbereiding voor morgen. En dat was het wat voor vandaag!

Weekendtrip Ella en Adams Peak

Vandaag was de laatste dag van de oriëntatieweek in Kandy. In de ochtend gingen we het groot Budha beeld bezoeken. Eerst namen we de lokale bus waarop ik eerst rechtstond, ik kon mij niet goed vasthouden omdat ik een grote fles water in mijn handen had. Een man op de bus was zo lief om die fles vast te houden voor mij zodat ik mij kon vasthouden, echt super lief! Na het afstappen van de bus moesten we nog wel een eindje stappen en het was al best wel warm dus het was best wel vermoeiend. Bij het Budha beeld was een monnik die ons 'zegende', je moest voor hem gaan zitten en dan kreeg je een armbadje en zei hij allemaal dingen die ik niet begreep, maar het was wel speciaal!terug in de stad brachten we een bezoek aan een hindoeïstische tempel waarin we zo'n typische stip op ons hoofd kregen, ik denk dat dit voor bescherming dient maar ik ben niet zeker. Nadien gingen we naar een Indisch restaurant om middageten te eten. Hierna moesten we wachten op de bus maar er was blijkbaar een ongeluk gebeurd waardoor we echt lang moesten wachten. Uiteindelijk na vrij lang wachten bracht de bus ons terug naar het huis waar we onze rugzak konden oppikken want in de avond vertrek ik op weekend naar Ella en Adams Peak. Nadien gingen we naar een massagesalon waar ik een rugmassage kreeg, best wel aangenaam na mijn eerste week hier! Nadien kwam het busje ons ophalen voor naar Ella te gaan dit is best wel een eind rijden. Uiteindelijk kwamen we aan bij het hotel en het is best wel een mooi hotel, met een regendouche en warm water! Nadien gingen we eten bij een restaurant met meer westerse gerechten, ik nam een hamburger en het was echt lekker!Morgen nachtgaan we naar Adams Peak dus ben benieuwd! Iets wat mij al een paar dagen opvalt zijn de hondjes hier ik voel me er vaak echt zo slecht door ze lopen op straat, ze zijn mager, het liefst zou ik ze allemaal een goeie thuis willen geven maar dat kan natuurlijk niet :( en dat was het dan voor vandaag!

Charlotte

Laatste dag in Kandy

Charlotte

Dag 5 Kandy

Vandaag is het al dag 5 in Kandy, de tijd gaat best wel snel! Ik ben vandaag heel vroeg opgestaan (04:30) omdat we naar de temple of Tooth gingen. We wandelden tevoet ik naar de tempel en het was best nog wel donker buiten. Bij de tempel kochten we bloemen die we dan gingen afgeven in de tempel. Het was best wel indrukwekkend om te zien hoeveel mensen hier zo vroeg opstaan om naar de tempel te gaan. Nadien gingen we naar een soort van houtbewerking fabriekje waar je ook dingen kon kopen. Hiernaast was een textiel fabriekje waar we ook even binnen gingen. Hierna gingen we naar een soort van uitzichtpunt waar we foto's konden maken. Nadien gingen we naar een Engels kerkhof waar we uitleg kregen van een man die er werkte, daarna kregen we vrij en gingen we terug met de tuk tuk omdat het best wel een stukje wandelen was. We lunchte in het huis en nadien kwam een meisje met het idee om naar een waterval te gaan bezoeken om precies te zijn de Hunnas falls. Deze waren ongeveer op anderhalf uur rijden van waar we verbleven. We gingen met ongeveer 13 mensen en het was echt de moeite! We reden in de bergen en de natuur was echt mooi! Sommige mensen zwommen in het water maar de rotsen waren best wel glad dus ik heb niet gezwommen. De jongen naast mij in de auto had nadien een bloedzuiger op zich dus ik ben best wel blij dat ik dit niet heb gedaan. Nadien reden we terug naar het huis. Dit word dan mijn laatste nacht in het huis in Kandy want morgen gaan we met een groep naar Adam's Peak en Ella waar we ook 2 nachten gaan slapen in een ander hostel. Nadien ga ik naar Hill country en dat betekend ook weer een ander verblijf waar ik best wel benieuwd voor ben!

Groetjes Charlotte

Dag 3 in Kandy

Vandaag vond ik persoonlijk iets minder mijn 'ding'. In de ochtend konden we iets langer slapen wat best wel goed was! Nadien was er een kookles, maar ik ben nu niet echt een keukenprinses dus ik heb enkel gekeken. Nadien kregen we een zelfverdedigingscursus dit was best wel interessant aangezien je natuurlijk in een vreemd land bent en je op die manier ook wel weet wat je zou moeten doen als er iets gebeurd en dit kan je overal wel toepassen wanneer het nodig zou zijn. Hierna gingen we met het busje van de organisatie naar een meditatie les in een tempel en als je mij echt kent weet je wel dat mediteren en yoga niet echt iets voor mij is haha :) De les werd gegeven door een monnik (een vrouwelijke). In het begin was het best wel interessant maar ze bleef alles maar herhalen en herhalen wat op de duur wel een beetje langdradig werd en de meditatie sessie opzich was echt niet men ding ik viel eigelijk meer in slaap dan dat ik deed wat het moest zijn denk ik? Nadien gingen we met de bus terug naar het vrijwilligershuis vanuit daar gingen we tevoet naar een klein supermarktje maar hier gingen we direct terug naar buiten omdat het er niet zo fris rook en niet echt aangenaam is om dan iets te kopen, dan maar verder naar Kandy stad gewandeld om wat te kopen. In het winkelcentrum hebben ze een supermarkt en hier kocht ik een paar koekjes en wat cola omdat ik nog steeds door het tijdsverschil niet op de uren dat we eten krijgen honger heb. We gingen terug naar het huis met een tuk tuk net zoals gisteren wat echt wel cool is, ookal rijden ze zo 'wild' en op het andere rijvak dan waar je normaal moet rijden. Nadien na het avond eten wat ik deze keer best smakelijk vond was er een bespreking van de programma's voor volgende week. Ik ga volgende week naar Hill Country waar ik ga lesgeven aan village kinderen waar ik best wel naar uitkijk! Er werd gezegd dat Hill country echt niet zo toeristisch is als Kandy en dat je best wel bekeken word als 'blank' persoon maar op een goede manier, ben ik wel benieuwd naar! Morgen moeten we op 4u30 opstaan omdat we naar the temple of tooth (geen idee of het juist geschreven is) waar we een ritueel gaan bijwonen en deze zijn altijd vroeg in de ochtend haha :) In het weekend zijn er plannen om de Adam's Peak te beklimmen en naar Ella te gaan wat echt wel cool lijkt! Nu ga ik slapen want anders word het morgen pijnlijk haha!

Tot de volgende!

Dag 2 in Kandy

Hey ik weer! Vandaag ben ik met eerst met de lokale bus en dan met het busje van de organisatie naar een spice factory geweest hier kregen we een rondleiding en uitleg over alle soorten planten die hier aanwezig waren nadien konden we gaan zitten en kregen we een gezicht, rug en nek massage met de producten die men van die planten maakten. Hierna gingen we naar een thee fabriek, ook hier kregen we uitleg over hoe men deze maakte en konden we de machines zien :) Nadien konden we de thee proeven maar aangezien ik deze niet lust was het niet echt iets voor mij ik ben sowiso al niet echt voor warme dranken. Later gingen we naar de stad waar we vrij de keuze kregen waar we konden gaan eten. We gingen naar delifrance of hoe je het ook schrijft (die heb je ook in belgie), hier at ik en pizzabaquette en een chocobroodje en die frisse cola deed zo goed! Nadien gingen we op een boottocht op de kandy river, deze is niet zo groot en spectaculair maar het was wel leuk om een keer te doen. Ook gingen we naar een diamantenmuseum, hier kregen we een film te zien hoe deze werden gevonden en verwerkt worden. Als je wou kon je juwelen kopen maar deze waren best wel duur! Hierna gingen we nog even Kandy in om enkele dingen te kopen zoals water en nieuw wasmiddel want die van mij schuimt echt niks waardoor ik ook niet echt het idee heb dat het schoonraakt. Nadien ging ik met de tuk tuk terug naar het vrijwilligershuis, de rit was best 'wild' maar dit was echt wel leuk. Het verkeer hier is echt hevig en ongestructureerd maar de mensen hier rijden echt wel goed ondanks al de drukte en 'tuuten' kunnen ze ook goed! Morgen is er een kookles gepland en een meditatie les, ben benieuwd!

Tot de volgende, Charlotte :)

Heenreis & dag 1 in Sri Lanka

Zaterdag vertrok ik naar Dusseldorf luchthaven voor mijn vlucht naar Colombo, normaal zou ik vol spanning zitten maar eigelijk viel het deze keer mee! Ik had de dag voordien op een blog van een ander meisje dat ze ook via Düsseldorf vloog en had haar een berichtje op Facebook gestuurd.Het was echt wel aangenaam om met 2 te reizen aangezien alleen toch maar alleen is haha :) De reis vliegreis verliep heel vlot. De eerste vlucht was zo voorbij en in Dubai verliep alles ook heel vlot! De metro waar we mee door de luchthaven reden was super gaaf! Dit toonde aan de luchthaven echt enorm groot was maar opzich had ik voldoende tijd om over te stappen op mijn vliegtuig richting Colombo. Deze vlucht ging echt nog sneller voorbij als de vorige maar hij was ook wel een stuk korter. Bij aankomst op de luchthaven moest ik eerst een formulier invullen en de VISA controle verliep ook vlot. Op mijn backpack moest ik wel een tijdje wachten maar gelukkig was hij er wel bij! Nadien begon het zoeken achter de persoon met een bordje met de namen op maar die vonden we al snel. Om naar de accomodatie te gaan moest ik met een busje met ongeveer 7 andere mensen. Deze hadden verschillende nationaliteiten zoals Nederlands, Duits, Zweeds, Noors en een meisje van Israël. De busrit was best wel lang (ongeveer 4 uur). Ook stopten we om te eten bij een restaurant langs de weg, eerst kregen we iets zoets en nadien een soort van komvormig ding met een heel pikante rode dipsaus! Opzich was het best wel lekker maar ondanks het tijdsverschil had ik niet echt honger. Na een heftige rit (door het verkeer hier wat best wel hevig is) kwamen we aan bij het vrijwilligershuis. Het was al laat en we kregen onze kamernummers, ik slaap voor deze week op kamer 26 samen met 2 Franse, 2 Nederlandse en het meisje van Israël waarmee ik op de bus. De kamers zijn heel erg basic en het water van de douche is koud maar opzich is dit niet zo erg aangezien het hier best wel warm is :) Na even vechten met mijn muggennet viel ik in slaap. De volgende ochtend kregen we een cultuurles en een taalles. Nadien gaf de organisatie alle projectmogelijkheden en plaatsen waar je deze kan doen. Normaal ging ik deze week op trekking maar deze heb ik veranderd naar de oriëntatieweek omdat ik anders alleen was. Woensdag gaan we alle weken bespreken maar ik hoop erop dat ik volgende week naar Hill Country kan om les te geven aan village kinderen en de week daarna Beach week in ambalangoda. Na dit hadden we middageten en gingen we tevoet Kandy in. Op een gegeven moment gingen we ook een stukje met de bus, ze rijden hier met de deur open en ik stond vlak bij de deur haha, dat is iets wat ik in belgie niet gewoon ben! Nadien gingen we in een soort van winkelcentrum waar we even documenten gingen kopiëren en iets konden kopen. Natuurlijk zet ik mijn cola verslaving verder en kocht ik cola en een pakje oreo's. Hierna gingen we naar een dansshow, best wel leuk maar tijdens dit had ik het vaak best wel moeilijk met wakker te blijven. Beetje last van de jetlag. Tijdens de show waren er ook enkele mannen die vuur op hun lichaam deden en over vuur liepen. Dit was echt spectaculair om te zien! Nadien wandelde we terug naar het vrijwiligershuis. Het avondeten was best wel goed en ook ik als niet rijst etend persoon vind de rijst hier best wel lekker! En dit was alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt opzich niet echt spannend ofzo maarja :)