charlottegeyskens.reismee.nl

Terug naar België

Heyhey,

dit is dan mijn laatste blogpost voor deze reis. Gisteren stond ik om 5u30 op voor mijn terugreis naar huis. Het was de eerste keer dat ik echt alleen ging zijn deze reis. Mijn taxi had ik de dag voordien al geboekt. Ook had ik de dag voordien al afscheid genomen van de mensen die ik ontmoet had tijdens de 3 weken reis. Gelukkig had ik echt een lieve taxichauffeur! Ik heb de hele weg met hem gepraat, dus ik voelde mij wel 'veilig'. Bij aankomst op de luchthaven verliep alles vlot en mijn 'maaltijd' (of hoe ik het dan ook mag noemen) bij king burger in de ochtend smaakte mij wel! Nadien kon ik al direct boarden, dus echt wachten moest ik niet. Mijn eerste vlucht richting ging super vlot. Ik had in Dubai niet zoveel tijd om over te stappen dus ik heb mij wel hard gehaast, dus hier ook geen wachttijd voor mij. De tweede vlucht richting Dusseldorf duurde een stuk langer maar gelukkig kon ik mezelf wel enterainen met 3 films en een paar series. Bij aankomst in Dusseldorf zag ik mijn ouders terug en gingen we terug naar huis (België). Ik laat Sri Lanka achter met een dubbel gevoel, ik was heel erg blij dat ik terug naar huis kon komen maar aan de andere kant was het zo leuk en fijn! Ik vertrok op reis zonder echt iemand op voorhand gekent te hebben en leerde zoveel fantastische mensen kennen van echt alle leeftijden en nationaliteiten. Ik sliep in totaal op ongeveer 7 verschillende plekken. Tot slot Sri Lanka is een fantastisch land, met een super vriendelijke bevolking en een inspirerende cultuur. Ik ben zo blij dat ik deze reis daadwerkelijk heb kunnen maken en ik weer een hele ervaring rijker ben!

Bedankt voor het lezen van mijn blog!

Groetjes Charlotte

Tsunami museum, Hikkaduwa en Negombo

Heyhey! Donderdag gingen we in de ochtend naar het Tsunami museum met de tuk tuk. Het was eigelijk gewoon een huis met op de muren allemaal foto's van de tsunami en handgeschreven verhalen. Het was best wel heftig om de foto's met de verhalen erbij te lezen. Nadien gingen we naar een silk factory maar een factory was het nu ook niet echt, het was gewoon een winkel. Nadien kregen we vrij dus gingen we naar Hikkaduwa beach. Hier deed ik een poging om in de zon te zitten. Ik heb het 20 minuten volgehouden en toen kreeg ik het gevoel dat mijn zonnecrème letterlijk van mij afsmolt dus ben ik maar onder een palmboom gaan zitten. Hier was het nog steeds enorm warm maar hier kon ik niet zo verbranden. We gingen lunchen bij een restaurantje. Ik probeerde de laatste week de rice and curry echt te vermijden. Nadien gingen we terug met de lokale bus en ik denk dat ik deze rit de minst leuke vond. Ik heb de bus hier wel bijna elke dag genomen maar in Kandy of Hill country was het niet zo warm dus.. Ik moest rechtstaan en kon mij bijna niet vasthouden, de bus was propvol en telkens moest d'r wel iemand uitstappen. Hier is het niet zo dat mensen wachten tot de bus stilstaat om naar vooraan te gaan staan nee ze moeten kost wat kost bij de deur staan, hoeveel mensen er ook rechtstaan vlakbij de deur ze duwen er hun wel tussen. Ik voelde mij zo bedrukt door de drukte en de hitte. Nadien kon ik gelukkig een koude douche nemen, ja in het begin vond ik dat niet zo aangenaam maar nu ben ik het wel gewoon en vind ik dat net aangenaam. Nadien ging ik nog naar Ambalangoda beach. In de avond ging ik avondeten met de 2 Nederlandse meisjes en het was echt een goed restaurant, hier at ik een verse gegrilde vis. Deze was echt superlekker en ik wist echt zeker dat hij vers was want ze lieten hem me zien op voorhand en ik kon zelfs kiezen. Als nagerecht nam ik een pannenkoek met vanille-ijs. Nadien gingen we terug naar het huis met de tuk tuk. Nadien begon ik met inpakken omdat we de dag nadienom 12:30zouden vertrekken naar het hotel in Negombo. Nadien speelde ik een kaartspel met enkele mensen uit het vrijwilligershuis, een spel dat ik hier geleerd heb. Vrijdag (vandaag) gingen we naar de watervallen, met de tuktuk. Ik had mijn slippers al ingepakt dus ik had mijn dichte schoenen aan en dit was achteraf gezien echt dom! We moesten voor bij de waterval re geraken zeker 15 minuten tevoet door de jungle door water waarin rotsen en stenen lagen. Mijn voeten deden echt pijn en het enige waaraan ik dacht was 'als ik nu op mijn laatste beackweek dag mijn been breek ben ik gefucked'. Ik kreeg wel veel hulp van de 2 tuk tuk chauffeurs maar het was niet echt aangenaam om hierop te wandelen. De waterval was opzich niet zo heel spectaculaire als de vorige die ik bezocht. Nadien kregen we een soort van pannenkoek die gemaakt was van banaan en opgevuld was met cocosnoot, best lekker. Nadien reden we terug en direct hierna moesten we al in de taxi voor naar het hotel in Negombo te gaan. Ik weet niet of ik hiervoor al had gezegt dat ik mijn hostel heb ingeruild voor een beter hotel omdat ik dan samen met andere zou kunnen blijven en mij iets veiliger voel. Op de rit naar Negombo stopte we even bij de luchthaven om iemand af te zetten, hierna reden we door naar het hotel. De binnenkant van het hotel is echt heel mooi en ook de suite die ik deel met 4 andere mensen. Ik regelde ook een taxi voor morgen om 6u30 in de ochtend naar de luchthaven, ik vlieg terug om 10u05 en dit is de eerste keer in 3 weken dat ik echt alleen ga zijn maar ik voel me er wel oke bij aangezien de taxi geregeld is door het hotel. Maar oke in Negombo ging ik eten bij een restaurantje/pub en in het hotel at ik een chocomouse en oh dit smaakte mij zo. Ik denk dat alles behalve rijst en curry mij nu wel smaakt ookal vermijd ik het al een paar dagen. Morgen is het alweer afgelopen enmorgenavondrond dit uur ben ik al bijna thuis!

Tot morgen/overmorgen!

Riversafari, schildpadden en Induruwa Beach

Vandaag is het woensdag nog 3 nachten en ik ga alweer naar huis. Ik heb gisteren niks gepost omdat er niet zoveel spannends gebeurt was. In de ochtend kwam de tuk tuk ons ophalen en gingen we naar een punt waar we op een bootje moesten stappen voor een rivier safari. De rivier safari was niet echt spectaculaire de uitzichten waren wel mooi maar veel dieren hebben we niet gezien, buiten een paar apen op een boom en wat vogels. Eerste maakten we een stop bij een vrouw die toonde hoe ze kaneel van een tak haalde. Nadien vaarde we even door en stopte we opnieuw deze keer bij een fish spa! In het begin vond ik het een beetje eng omdat de vissen zoveel groter zijn als in Thailand (waar ik het enkele keren heb gedaan) of als gewoonlijk. Maar uiteindelijk vies het wel mee, het was iets ruwer ook. Soms beten ze ook wat harder als normaal maar oke ik heb het overleefd haha! Nadien vaarden we terug naar de tuk tuks en gingen we terug naar het huis om te lunchen. Raad maar eens wat mijn lunch was? Rice and curry ofcourse ik ben dit echt zo beu haha ik als niet rijst etende persoon 3 weken lang aan de rijst is geen goeie combinatie. Nadien wou ik met het Duitse meisje waarmee ik de beach week doe naar Induruwa beach gaan maar toen we wouden vertrekken zagen we wat er hele donkere wolken opweg waren... En niet veel later begon het te regenen :( dit bleef zo voor de hele namiddag dus bleven we thuis in de vroege vooravond ben ik nog naar ambalangoda stad geweest en kocht ik een olifanten rok. Nadien ben ik met een groepje mee gaan eten in het ijscafe waar ik de dag voordien ook was. Zalig om gewoon frieten, samosa en oreo ijs als avondeten te hebben ipv rijst! Woensdag (vandaag) ging ik voor eventjes mee naar het schildpaddenproject. Hier kreeg ik de kans om de vis te snijden voor de schildpadden en ze daarna te voederen. Echt super leuk om eventjes hier te kunnen zijn! Mijn schildpad kan wel 30x in sommige van deze grote haha! Ik heb er ook enkele kleine vast mogen houden voor een foto. Nadien ging ik met de lokale bus naarInduruwa beach hier huurden ik een ligbed aan het strand in een luxueus hotel en lunchte hier echt zalig. Waarschijnlijk gaan we hier ook met een grotere groep dineren dus vanavond ook geen rijst en curry voor mij!:)

Tot morgen, Charlotte

Tempels, Hikkaduwa, strand en ijsjes!

Heyhey! Mijn eerste dag in ambalangoda was echt heel leuk en relaxed. Ik deze week de beachweek, dit is gewoon een week waarin je vanalles bezoekt in de omgeving en er is veel vrije tijd zoals vandaag bv. In de ochtend kregen we een kleine rondleiding in de stad, het is hier echt zoveel warmer als in Kandy. Na de stadstour kwam er een tuk tuk ons ophalen om enkele tempels te bezoeken. We zijn deze week maar met 4 dus er waren 2 tuk tuks. Eerst gingen we naar een tempel waar een grote liggende Budha was, best wel indrukwekkend! Nadien deden we er nog 3 andere. Nadien gingen we terug naar het vrijwilligershuis. Na lunch ging ik samen met een ander meisje naar Hikkaduwa met de lokale bus. Eerst gingen we naar het strand wat echt mooi en rustig was. Het weer was echt goed op het strand door de wind was de hitte wat weg. Nadien gingen we iets drinken. Het was gewoon een hele rustige namiddag op het strand! Later op de namiddag kwamen de mensen van het schildpadden project ook naar daar en gingen we avondeten bij een restaurant. Het eten daar was niet zo lekker maarja het was acceptabel haha. Nadien gingen we terug naar ambalangoda met de lokale bus. Hier gingen we nog naar een ijscafe waar ik een oreo ijsje at (ja mijn 2e ijsje vandaag) maar oke ik ben maar 1x in sri lanka en ik ben de rijst en curry beu dus het kan! Nadien gingen we terug naar het huis en dat was het dan voor vandaag!

Tot morgen!

Weekend 2: Yala national park, Unawatuna, Galle & Ambalangoda

Heyhey! Mijn tweede weekend trip zit erop!

Vrijdag moest ik door het misverstand qua tijd nog een paar uur in Kandy blijven. Uiteindelijk vertrok de bus rond 23u30. Tijdens de rit wou ik slapen omdat ik de eerste 20 uur geen bed meer ging zien. Maar door al die bochten hier ging dat maar niet! De rit duurde ongeveer 4 uur en ja hoor typisch de laatste 15 minuten kon ik slapen, achja. Dan kwamen we aan bij een verzamelpunt waar de jeeps voor de safari in yala park ons kwamen ophalen. Op de jeepsafari waar we met 6 inzaten had iedereen een stoel aan het raam wat echt wel goed is! We vertrokken toen het nog donker is maar bij aankomst bij het park was het al aan het opklaren. Plotseling zagen we een luipaard, de chauffeur zei dat we geluk hadden vandaag. Voor de rest zag ik nog vogels, varkens... Tijdens de safari was er een stop bij een mooi strand. Nadien toen we terug aan het rijden waren viel ik in slaap tot het moment dat een vrouw uit een andere auto opeens 'OLIFANTEN ATTACK' riep. Een olifant wandelende de straat op omdat iemand eten had gegooid. Dan toch een olifant gezien. Na de safari reden we richting Unawatuna, waar we een hotel hadden geboekt met zwembad. Het hotel was ongeveer 5 uur rijden. Bij aankomst ben ik direct gaan zwemmen en dat was echt zalig met al die warmte! Nadien ging ik met een maar mensen naar het strand wat normaal ongeveer 5 minuten stappen was maar momenteel is er een full moon party aan de gang. Mensen lopen over straat met allemaal spullen, bloemen en door luidsprekers word er gezongen en dingen geroepen. De weg naar het strand was echt zo druk! Mensen trokken, duwen en lopen naar alle mogelijke richtingen dat ze kunnen. Soms was het niet echt mogelijk om bij de groep te blijven want mensen lopen gewoon overal tussen. Maar uiteindelijk na een kwartiertje kwamen we op het strand aan, sommige gingen zwemmen maar ik heb gewoon wat genoten van het uitzicht. Nadien gingen we iets drinken bij het strand maar ik voelde mij al de hele avond niet zo goed in mijn buik. Ik denk achteraf gezien dat het van de milkshake in Kandy was, dus geen milkshakes meer voor mij hier! Nadien gingen we terug door die overdrukke straat en de drukte was nog erger als voordien! Eens terug in het hotel nam ik een paar pijnstillers en die werkte wel na een tijdje, gelukkig! De douche in dit hotel was zalig! Na het ontbijt ging ik met enkele andere naar Galle met de tuktuk. Hier liepen we wat rond bij het Dutch fort langs de kust. Ook gingen we enkele winkeltjes binnen en gingen we lunchen bij een goed restaurant! Mijn tortilla met kip en frieten smaakte zo goed! Mijn backpack was met een andere bus al naar mijn verblijf in ambalangoda, dus deze was er al toen ik aankwam. Vanuit Galle namen we de lokale bus naar ambalangoda en hier is het wel een stukje warmen dan in Kandy... De uitzichten vanuit de bus waren echt zalig, palmbomen en strand! Hier heb ik 2 weken op gewacht! Rond 17h kwamen we aan bij ons verblijf, het vrijwilligershuis. Mijn kamer kreeg ik niet direct dus ging ik even naar het stadje om wat cola te kopen. Nadien kon ik op mijn kamer deze deel ik met de 2 Nederlandse meisjes waar ik in Kandy ook mee sliep en 2 Amerikaanse meisjes. Nu wacht ik op een meeting waar ze alle informatie gaan geven en dingen die je moet weten denk ik? Morgen start ik met de beachweek en dit is dan ook mijn laatste week in Sri Lanka.
Tot morgen,

Miscommunicatie en wachten

Vanochtend namen we een taxi vanuit Hill Country terug naar het verblijf in Kandy waar we onze bagage konden droppen. De rit duurde echt niet lang en na het droppen van de bagage ging ik samen met 3 anderen Kandy stad in voor souveniertjes te kopen en te lunchen. Ik kocht best nog wel een aantal dingen zoals een olifantenbroek ik denk dat iedereen die naar Azië gaat/is geweest wel zo'n broek kent! Deze kocht ik op de food market. Nadien gingen we naar een restaurantje voor lunch hier at ik noodels daarna gingen we ook nog naar een cafeetje waar ik een oreo banana shake dronk en wauw deze was echt lekker! We moesten (normaal) om 16h bij het hotel zijn om de bus te nemen naar Yala national park maar hier liep het fout. We kwamen aan bij het hotel vanwaar de bus ging vertrekken en de vrouw van de organisatie vroeg waar wij naartoe moesten. Toen we zeiden dat we naar yala gingen en dat ons verteld was dat het 13 uur rijden was keek ze heel raar. Uiteindelijk bleek dat we pas rond 23h rijden en dat het veel minder lang is dan 13h. We kregen een kamer omdat het nog maar namiddag was en dat maakt het wachten ook niet erg. Opzich maakt het niet zoveel uit! Als avondeten bestelde we een pizza bij pizzahut en ja deze hebben ze hier ook! En nu is het wachten tot 23h, opzich niks echt boeiends maar ik ben wel blij om even terug in Kandy geweest te zijn na die dagen in Hill country. De kamer die we nu hebben is zoveel beter dan de vorige wauw! Warm water, veel stopcontacten en zelfs den grote spiegel...

Tot morgen!

Laatste dag project

Vandaag was mijn laatste dag op het project bij de tempel, dit omdat ik morgen een dag vrij heb genomen omdat we rond 16h naar Yala vertrekken. Die busrit daar naartoe kan wel 13 uur of langer duren word dus een zware nachtrit want in de ochtend gaan we al op safari. Ik heb er wel echt zin in! Maar nu over vandaag na het ontbijt waren we aan het wachten op de bus en wat kwam er ipv van een bus een vrachtwagen met zo'n grote achterbak. Ik dacht eerst van dit is een mop maar nee hoor we gingen vandaag naar de tempel met dit ding best nog wel cool! De voormiddag in de tempel vond ik eerlijk echt niet leuk, ik heb er sowiso al niet voor gekozen om renovatie te doen. We schilderden de woonkamer, de verf was meer water als verf waardoor het niet mooi schilderde. Na 2 uur was er een pauze en nadien hebben we weer geschilderd. In de middag was er geen ijsje. Rond 13h gingen we naar de stad om inkopen te doen voor het avondeten, een meisje kwam met het idee om allemaal iets te koken uit je land. Maar uhm ik koken haha? Ik zou ook niet weten wat ik zou moeten koken ja als ik aan belgie denk en aan ons eten denk ik aan friet en daar is niet echt een mogelijkheid toe! Maar uiteindelijk ga ik met de 2 Nederlandse meisjes pannenkoeken proberen te maken. Na het winkelen gingen we terug naar de tempel om les te geven aan de kinderen. Vandaag waren ze met 8. Er was een jongen die mij opviel, hij was echt zo schattig en zo braaf! Alles wat hij moest noteren in zijn boekje was juist en hij deed echt zijn best. We begonnen met een memory game die we gisteren maakten en dat vonden ze best wel leuk. Nadien lieten we ze zinnen maken met alle woorden die ze op hun kaartjes hadden. Ook deden we een soort van dictee. Ze vinden het zo leuk als je een grote V (teken dat het juist is), ster en een smiley in hun boekje schrijft. Ze blijven mij ook de hele tijd Scarlett noemen haha. Ook zal ik hun reactie op mijn nagels niet snel vergeten 'plastic, plastic'. Dit was dan ook meteen de laatste dag van het lesgeven en dit vond ik wel echt heel leuk! Nu ga ik inpakken voor morgen. We gaan in de ochtend naar Kandy met een taxi en daar kunnen we dan tot 16h nog wat shoppen, eten en wat rondwandelen.

Ik kijk zo hard uit naar het weekend en volgende week in ambalangoda!
Tot de volgende, Charlotte.

Renovatie?! en wilde kinderen

Vandaag is er niet echt veel gebeurd in de ochtend gingen we naar de tempel om renovatie te doen. We moesten de hele tijd emmers schoonmaken met verharde verf er in wat ik echt niet leuk vond... En voor de verandering is gordijnen van de muur halen omdat we dat lokaal morgen gaan schilderen. De lunch in de middag? Ik stond in brand, normaal kan ik best wel goed tegen pikant eten maar hier wow! Gelukkig was er weer ijs om wat van dat branderige gevoel af te raken. Nadien gingen we weer emmers schoonmaken euj! Gelukkig moest ik rond 2 uur lesgeven! Mijn klasje was opeens dubbel zo groot (7 kinderen). Maar er is een jongen bijgekomen die ook mee lesgeeft nu dus we zijn met 3 nu. Vandaag waren ze wel wat heviger. Ik moest de hele tijd in hun boekjes tekenen wat best wel vermoeiend was omdat ik helemaal geen tekentalent heb en ze een mooie tekening verwachten haha! Na een tijdje begonnen ze allemaal in het rond te lopen en kregen we ze even niet meer onder controle. Op een gegeven moment waren ze gefascineerd door mijn haar ze vonden het zo grappig om het in mijn gezicht te gooien, achja ik liet ze maar doen ze konden er zo hard mee lachen. Nadien begonnen ze naar mijn piercing, oorbellen, nagels te wijzen haha. En dan was de klas eindelijk gedaan best wel vermoeiender met 4 meer kinderen. Nadien gingen we terug met de bus en daarna ging ik naar het dorpje waar een paar winkeltjes zijn. Als ik slik heb ik nog steeds een pijnlijk gevoel, ook als ik eet. Dus het plan was om een apotheek te zoeken en iets van keeltabletjes ofzo te halen. Ik stond daar in die apotheek en die man liet mij een soort van tabletje zien dat gewoon op snoep leek, hij zei dat ik de tekst moest lezen maarja aangezien ik geen Singalees ken was dat niet echt een optie. Uiteindelijk kocht ik een siroop, dat ding koste nog geen 2 euro dus ik denk niet echt dat het gaat werken maarja er is niets anders. In een klein winkeltje kocht ik een soort van koffiekoek met suiker op deze zijn echt zo lekker en een muffin. Nadien gingen we gewoon terug naar het huis en verder gaat er vandaag niet speciaal meer gebeuren denk ik dus tot morgen!